ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי

נכתב ע"י חוקר פרטי מוסמך

רמת הביקוש לחוקרים פרטיים ובלשים, רק עולה ועולה בשנים האחרונות. תחום זה מתפתח מאוד בתקופה האחרונה וכך התחום האזרחי של החקירות הופך להיות מקצועי מאוד ואפקטיבי, אך לא רבים מכירים את ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי. בלשים פרטיים וחוקרים קיימים מתקופות עתיקות בהיסטוריה, תמיד היה צריך אדם המתמקצע בחקירות, איתור ראיות ופיצוח התעלומה. גם היום, תחום זה רלוונטי מתמיד, אם בתחום היחסים – הרבה מהחוקרים הפרטיים מוזמנים לחקור חשד לבגידה בתוך הנישואים.

ישנם הרבה גם בתחום החקירות אישות, חקירות רקע לפני חתונה או קבלה לעבודה וכדומה. הרבה מהחקירות מתבצעות גם בתחום העסקי – חקירות על בעילות, חשד לקיחה או מתן של שוחד, בגידה באמון וכן הלאה. אם אתם מתלבטים אם להזמין חוקר או בלש פרטי, המאמר הבא בשבילכם. במאמר לפניכם נתאר את מהות התפקידים של חוקר אל מול בלש פרטי וכיצד בוחרים נכון אחד מהם למקרה פרטי בחייכם.

 

ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי – מהו חוקר פרטי?

חוקר פרטי הוא אדם המתמחה באיסוף מידע על אזרחים אחרים עבור לקוחותיו, במסגרת עבודתו כחוקר במגזר האזרחי. חוקרים פרטיים עוסקים בתחומים רבים של חקירות. בשונה מחקירות פליליות במשטרה, שם חוקרים מתמקצעים באופן קפדני רק בתחומים ספציפיים, חוקרים פרטיים יודעים לפעול בכל התחומים. לרוב, חוקרים פרטיים כן בוחרים להתמקצע בנישה אחת, ובכך להציע את שירותם בצורה יותר מקצועית ולפתח שם ומוניטין בתחום אחד.

מגוון התחומים שבהם מתעסקים החוקרים הפרטיים:  איתור רכוש, ריגול עסקי, חקירות ביטוח, הונאה, חקירות אישות, מעקבים, מהימנות עובדים וכן האלה. בשנים האחרונות הציוד הייעודי לביצוע החקירות בארץ מתפתח מאוד, וכן בהתאם להתפתחותו בעולם.

ככול שהציוד הטכנולוגי יותר מתקדם, כך גם החקירות יותר איכותיות ואפקטיביות. חוקר פרטי תמיד משתמש בציוד כלשהו לביצוע עבודתו, אם לתיעוד או לאיסוף מידע. חשוב לציין שחוקרים פרטיים בארץ פועלים בצורה חוקית לחלוטין וזאת בכפוף לחוק חוקרים פרטיים.

ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי - מהו חוקר פרטי?

 

חוקר זה חושף סעיפים רבים המגבילים את החוקרים הפרטיים אל מול השמירה על פרטיות הפרט, וכמו כן מאפשרים כן לערוך חקירות אזרחיות, תצפיות ואסיפת מידע. לכל אדם מותר לפנות לחוקר פרטי ולבקש לפתוח בחקירה כל עוד תיק זה לא החל להיחקר במשרד חקירות אחר ו/או אינו מתבצעת חקירה מקבילה עליו במשטרה. התערבות בחקירה משטרתית מהווה עבירה פלילית.

הקריטריונים לקבלת רישיון לחוקר פרטי בישראל הם התמחות במהלך שלוש שנים בחקירות במשרד חקירות, תחת פיקוחו של מנהל המשרד ותחת המחלקה לרישוי חוקרים פרטיים במשרד הפנים. עבור קבלת רישיון ניהול משרד חקירות, יש צורך לצבור ותק של חמש שנים כחוקר פרטי מורשה.

חוקר פרטי שאינו מקבל רישיון ניהול משרד חקירות, אינו רשאי לקבל עבודות מלקוחות פרטיים. עם כך, יש לציין שרישיון החוקר בסוף ההתמחות מקנה לו את הזכות לעבוד במשרד חקירות מורשה. רישיון לחוקרים פרטיים בתוקף לשנה. מידי שנה יש על חוקרים פרטיים להגיש בקשה לחידוש הרישיון וזאת במידה ולא הוגשה תלונה כנגד החוקר ולא נפתחו הליכים פלילים נגדו.

ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי
ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי

מהו בלש פרטי?

תפקידו של בלש הוא לעקוב ולבלוש אחר אנשים אחרים לצורכי חקירה והשגת מידע. השם של בלש פרטי מגיע מהמונח הקלאסי יותר של המילה חוקר. בעבר, שם זה היה הנפוץ יותר לתיאור התפקיד. הכוונה במושג בלש, הוא שתפקידו לעקוב אחר הנחקר, לראות עם מי נפגש, מה עושה, מה פעולותיו.

מדובר על אדם היושב שעות ועוקב אחר אנשים מסוימים בשביל לעקוב אחר פעולותיהם. למעשה, חוקר פרטי הינו התפקיד המתקדם יותר של בלש. בלש הינו דמות החוקר שאין בידיו הרבה אמצעים טכנולוגיים ולכן חקירתו מושתת על תצפיות ואספת מידע בשטח בעזרת חושיו, כמו כן עבודתו מתבססת על תכונותיו וחושיו שפיתח.

לעומת זאת, חוקר פרטי פועל בעזרת אמצעים עוזרים, מכשור טכנולוגי או טכניקות מתקדמות המקנות לחוקר הפרטי את האופציה לערוך חקירה מרחוק – בצורה אפקטיבית הרבה יותר. את המעקב שערך הבלש ניתן היום במקרים רבים מאוד להחליף במצלמות מעקב. את ההאזנות שביצע הבלש בעבר במשך שעות, ניתן לערוך היום עם אמצעי האזנה שונים.

מהו בלש פרטי?

 

רוב החקירות אחר מסמכים ופרטיים אישיים, שבעבר הבלש היה צריך לערוך תוך חדירה לתחומים מסוכנים או מסכנים לחקירה, כיום החוקר הפרטי יכול לערוך חקירות בעזרת המחשב – לפרוץ למסמכים, מיילים, תמונות, רשתות חברתיות וכדומה ולהשיג מידע רב הרבה יותר אודות הנחקר. כיום, תהליך החקירה הפרונטלי הנערך בשלבים מאורחים של החקירה, שבעבר היה נעשה על ידי הבלש בצורת שאילת שאלות נוקבות בניסיון להשיג את האמת, כיום עורכים החוקרים הפרטיים בעזרת מכונת פוליגרף.

למעשה, ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי הם בהתקדמות המקצוע עם השנים וקבלת התואר מחודש. לכל מי שמתעניין בתחום הבילוש והחקירות, תמיד יישאר מקום חם בלב לשיטת החקירות הבלשית של המאה ה -19 וה – 20, כפי שכולנו מכירים מהסרטים הישנים והספרים.

עם זאת, חשוב לציין שבמהלך ההיסטוריה היו בלשים מצוינים הפעלו בצורה מתוחכמת ובעזרת יכולותיהם האישיות ובכך פיצחו תעלומות מורכבות ללא כל עזרה ממוחשבת. עם זאת, קשה להתחרות עם התקדמות הטכנולוגיה. המכשור הקיים היום בתחום החקירות מאשר להשיג תוצאות מדהימות, מהירות ואפקטיביות עד מאוד בצורה יעילה.

מהו בלש פרטי?

 

כיצד בוחרים חוקר פרטי?

במידה והשתכנעתם שהזמנת חוקר פרטי יסייע לכם בפצוח התעלומה בחייכם, חשוב שתדעו כיצד בוחרים את שירותיו של חוקר פרטי המתאים לכם ביותר. ראשית, חשוב לחפש חוקרים פרטיים המתאימים לתחום החקירות אותו אתם מבקשים לחקור.

לאחר שצמצמתם את הרשימה לחוקרים הרלוונטיים, חשוב לערוך השוואה בין איכות למחיר. ישנם חוקרים רבים בארץ המציעים את שירותיהם במחירים שונים ומגוונים. ערכו את ההשוואות בהשקעה, ואל תתפשרו על החוקר שלכם.

כיצד בוחרים חוקר פרטי?

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

המאמר נכתב ע"י החוקרים המנוסים ביותר שלנו, מומחים בעלי עשרות שנים של ניסיון בחקירות. ב"סיירת החוקרים הפרטיים בישראל" אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להשיג עבורכם את המידע אותו ביקשתם - בזמן הקצר ביותר. כל פעולה שלנו מתבצעת תוך כדי מחשבה על שמירת הדיסקרטיות שלכם באופן מלא.

מחירון חקירות

המחירים המוצגים עלולים להשתנות בין מקרה למקרה ובהתאם לצורך של החקירה

סוג החקירה

עלות

הערות

מחיר שעת ייעוץ750 ₪ + מע"מפגישה שאורכה כשעה – במידה והתיק יצא לפועל, עלות פגישת הייעוץ תקוזז מעלות החקירה
מצלמות נסתרותהחל מ- 5,000 ₪ להתקנת מצלמות ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
בדיקת האזנות החל מ – 1,500 ₪ לבדיקת האזנה ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
חקירות כלכליות2,500 – 15,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולשימוש באמצעים מיוחדים ומידע מודיעיני
איתור אנשים/חייבים 800 – 2,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה והצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
איתור טלפון/כתובת מגורים 600 – 1,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם לצורך בביצוע מעקבים, תצפיות ושימוש באמצעים מיוחדים
מעקבים 400 – 750 ₪ לשעת מעקבהמחיר משתנה בהתאם לכמות החוקרים הנדרשת לביצוע המעקב, יש תוספת מחיר על כל קילומטר מעקב.
חקירות עובדים/חקירות עסקיות החל מ – 3,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
בדיקת פוליגרף 1,500 – 2,500 ₪המחיר משתנה בהתאם לצורך ולשימוש
חקירות סייבר700 – 1,000 ₪ לשעת עבודההמחיר  משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
חקירה סמויה תחת כיסוי 3,500 – 5,000 ₪ למפגש המחיר משתנה בהתאם לצרכי החקירה והשימושים באמצעים מיוחדים