חקירות קניין רוחני וזכויות יוצרים

נכתב ע"י חוקר פרטי מוסמך

תהליך יצירה הוא תהליך ייחודי, הוא מתחיל ברעיון קטן ועובר פיתוחים ושיפורים עד לכדי רעיון מוגמר. כל יוצר משקיע אנרגיות, מחשבה ועשייה מרובים בכדי לפתח את היצירה שלו לצורה הטובה ביותר, כלל אלו מקנים לו את הבעלות עליה שכן הוא היוצר שלה. אך לצד זאת, כאשר ישנה הצלחה ליצירה, ירצו גם אחרים להנות ממנה, על אף שלא היו שותפים לתהליך יצירת היצירה. כל העתקה או גנבה של יצירה מהווה עבירה על החוק, ובהתאם ניתן לפצוח בחקירות קניין רוחני וזכויות יוצרים בעניין, יחד עם חוקר פרטי ובכך לשמור על הזכויות המגיעות ליוצר.  

 

מהו קניין רוחני?

קניין רוחני בהתאם לרשם הפטנטים של משרד המשפטים הינו שם לזכויות הנוגעות בנכסים לא מוחשיים שהם פרי יצירתו של אדם. אלו הם המצאות, מוניטין, עיצובים, רעיונות וכד'. קניין זה, על אף שאינו פיזי, מקבל גם הוא הגנה בחוק, כלומר ישנה הגנה פרטנית לרעיון הלא מוחשי.

כך, מקבל היוצר הרוחני זכויות המקנות לו יתרונות תחרותיים משמעותיים. אלו יבואו לידי ביטוי בזכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנטים רשומים, מדגמנים, עוולות מסחריות, זכויות מטפחים, וזכויות מבצעים ומשדרים. דוגמאות לאלו הם רצועות מוזיקליות, המצאות, סמלים, מילים וביטויים המזוהים עם אדם או מוצר, ספרים, יצירות אומנות, מוצרים המתבססים על רעיון ועוד.

 

איך זה עובד?

בדין הישראלי, ישנו פירוט על אופן הטיפול ואופן השמירה על הקניין הרוחני וזכויות היוצרים. בדין, חלק נכבד מהנכסים נדרשים לרישום בכדי לקבל את הגנת החוק ואילו חלק אחר לא נדרש ברישום לטובת קבלת הזכויות אלא אלו מתקבלות אוטומטית.

כך, נכסים של סימני מסחר, כינוי מקור ופטנטים – בעלי הדרישה לרישום והסדרת בעלות לטובת שמירה על בלעדיות ואילו נכסים כדוגמת זכויות מבצעים, סוד מסחרי, סימן מסחר, עיצור ועוד לא נדרשים ברישום בכדי לקבל את ההגנה בחוק.

כמו כן, החוק קובע כי כל אדם זכאי להגנה על זכויות היוצרים שלו, גם במידה וטרם סיים אותה או טרם פרסם אותה.  הבעייתיות בחוק זה לרוב נובעת מהיות אדם יוצר יצירה במסגרת עבודתו כשכיר בחברה. אז, ברוב המקרים זכויות היוצרים יהיו שייכים לחברה עצמה.

 

מהו משך ההגנה בחוק?

משך ההגנה על זכויות היוצרים משתנה בהתאם לסוג היצירה, אך הוא תקף למשך מספר שנים רב. כך לדוגמה, בכתיבה, זכויות היוצרים שמורות למשך של כ – 70 שנים לאחר מותו של המחבר האחרון. ובמקרים בהם זהות המחברים לא ידועה, זכויות היוצרים עשויות להימשך כ – 95 שנים מיום הפרסום הראשון של היצירה או 120 שנים מהיום בו היצירה נוצרה.

 

איך שומרים על הקניין הרוחני?

לכל אדם הזכות להגן על יצירתו המוחשית או האינטלקטואלית וזאת בכדי לשמור על הראשוניות שלו וכן הייחוד שלו ללא שיגבנו או יעתיקו את הרעיון שלו. ולכן, בעת שקיים חשד או גילוי של העתקה או גנבה של ממש, כדאי יהיה לפנות לחוקר פרטי המוסמך לחקירות בתחום זה. החוקר הפרטי יאסוף עבורכם ראיות והוכחות אשר יציגו בבירור כי מדובר ביצירתכם שלכם וכי בוצעה העתקה או גניבה מכם שלא כחוק.

איך מתבצעת חקירה בנושא?

ניתן לסווג את סוגי החקירה בתחום לשני סוגים, חקירה באופן גלוי וחקירה באופן סמוי. החקירה באופן גלוי תהיה לרוב כאשר ההעתקה או הגניבה התבצעה בצורה חשופה לכל. כך לדוגמה אם פורסמה ברבים על ידי שאינם היוצרים.

במקרה זה, השימוש ביצירה ללא אישור ברור לכל ובהתאם החקירה לרוב תהיה קלה שכן ההוכחות מידיות.  ולעומת זאת, חקירה באופן סמוי תהיה כאשר הגניבה או ההעתקה של היצירות המוגנות בזכויות היוצרים נעשתה לאורך זמן כאשר היוצר אינו מודע לכך.

זאת לרוב יתבצע כאשר העניין לא יהיה מפורסם לכלל אלא רק בקרב קבוצות מסוימות. בכדי לברר האם נעשתה הפרה ופגיעה בקניין רוחני במקרים אלו יהיה הצורך בחקירה סמויה כנגד הגורם בו אנו חושדים, ודרכי הפעולה יהיו מגוונות כדוגמת 'השתלת' עובד סמוי במקום, יצירת קשרים קרובים וכד'.

 

חקירות קניין רוחני וזכויות יוצרים – למה חוקר פרטי?

כבעל היצירה או לחילופין כמקורב לבעל היצירה, יהיה קשה מאוד להשיג הוכחות בחקירות הסמויות שכן המעתיק או גנב היצירה ידע כי עליו להסתיר זאת מפניהם. ולכן חוקר פרטי אשר אינו מזוהה עם היוצר יהיה בעל התדמית האידיאלית לחקירת האמת.

בנוסף, חוקר פרטי בתחום הינו בעל הידע המקצועי, הניסיון והכלים הדרושים על מנת לקבל את ההוכחות הדרושות שיהיו קבילות בבית המשפט בכדי לשמור על זכויות היוצרים והקניין הרוחני של היוצר.

 

יידוע על ביצוע החקירה

בעת ביצוע חקירה מסוג זה, יהיה נכון לעצור ולשאול את עצמנו האם אנו מעוניינים כי הצד שמולו מתקיימת החקירה ידע מאיתנו על קיומה, כלומר האם כדאי שנצהיר על כך.

זאת מאחר ומקרי עבר הוכיחו כי לעיתים בעת שהגוף המשתמש ביצירה ללא אישור מבין כי מתרחשת מולו חקירה, הוא לרוב יבחר לחדול מלקיים את השימוש ביצירה בהקדם האפשרי וינסה להציע פיצוי כספי על מנת לסיים ולחדול את החקירה שהתחילה.

 

סיכום

כשאנו יוצרים אנו למעשה מטמיעים ביצירה חלק מאתנו, ובהתאם, נצפה שלא ייעשה בו כל שימוש ללא רשותנו, שכן היצירה היא אנחנו. ולכן, חשוב מאוד שראשית נפעל בהתאם לחוק ונרשום את היצירה במידת הצורך, כך נוכל לוודא כי היצירה מוגנת.

ובמידה ואכן נגלה כי בוצעה גניבה או העתקה של היצירה שלנו, עלינו להיות ערניים ולפנות לגורם מקצועי ומנוסה, חוקר פרטי אשר ידע לסייע ובאמצעות הידע שלו והכלים המתאימים יציג בפנינו הוכחות וראיות אשר יהיו קבילות בבית המשפט בהוכחה כי נעשתה עבירה על החוק בענייני קניין רוחני וזכויות יוצרים.

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

המאמר נכתב ע"י החוקרים המנוסים ביותר שלנו, מומחים בעלי עשרות שנים של ניסיון בחקירות. ב"סיירת החוקרים הפרטיים בישראל" אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להשיג עבורכם את המידע אותו ביקשתם - בזמן הקצר ביותר. כל פעולה שלנו מתבצעת תוך כדי מחשבה על שמירת הדיסקרטיות שלכם באופן מלא.

מחירון חקירות

המחירים המוצגים עלולים להשתנות בין מקרה למקרה ובהתאם לצורך של החקירה

סוג החקירה

עלות

הערות

מחיר שעת ייעוץ750 ₪ + מע"מפגישה שאורכה כשעה – במידה והתיק יצא לפועל, עלות פגישת הייעוץ תקוזז מעלות החקירה
מצלמות נסתרותהחל מ- 5,000 ₪ להתקנת מצלמות ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
בדיקת האזנות החל מ – 1,500 ₪ לבדיקת האזנה ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
חקירות כלכליות2,500 – 15,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולשימוש באמצעים מיוחדים ומידע מודיעיני
איתור אנשים/חייבים 800 – 2,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה והצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
איתור טלפון/כתובת מגורים 600 – 1,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם לצורך בביצוע מעקבים, תצפיות ושימוש באמצעים מיוחדים
מעקבים 400 – 750 ₪ לשעת מעקבהמחיר משתנה בהתאם לכמות החוקרים הנדרשת לביצוע המעקב, יש תוספת מחיר על כל קילומטר מעקב.
חקירות עובדים/חקירות עסקיות החל מ – 3,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
בדיקת פוליגרף 1,500 – 2,500 ₪המחיר משתנה בהתאם לצורך ולשימוש
חקירות סייבר700 – 1,000 ₪ לשעת עבודההמחיר  משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
חקירה סמויה תחת כיסוי 3,500 – 5,000 ₪ למפגש המחיר משתנה בהתאם לצרכי החקירה והשימושים באמצעים מיוחדים