מניעת ריגול תעשייתי על ידי חוקר פרטי

נכתב ע"י חוקר פרטי מוסמך

לרבים מאיתנו, המושג "ריגול תעשייתי" מוכר בעיקר מהסרטים המצליחים "בעלי ברית" או "משחק כפול", אך התחום רחוק מאוד מהמציאות ומחיינו הרגילים מחוץ לאולם הקולנוע.

אבל למעשה, זוהי תופעה מוכרת שאיתה נדרשים יזמים, אנשי עסקים, חברות, וארגונים גדולים להתמודד איתה בגבולות המדינה ומחוצה לה.

התוצאה המרכזית של ריגול תעשייתי מתרכזת באובדן היתרונות בזירה העסקית ובתחרות המתמשכת בין החברות באותו התחום. לכן, מניעת הריגול התעשייתי והגנת המידע על ידי חוקר פרטי היא מטרה בסיסית של חברות ויזמים רבים.

 

מהו ריגול תעשייתי?

בעשורים האחרונים תחרות בין חברות או ארגונים מתבטא בעיקר בפעולות הננקטות בתחום הריגול התעשייתי. ריגול תעשייתי כולל ביצוע פעילות לא חוקיות לאיסוף מידע על הליכים אסטרטגיים של חברות וכן אגירת מידע על מוצריהם, אג'נדות, או תוכניות עתידיות.

המאפיינים העיקריים שמייחדים את תחום הריגול התעשייתי הוא הכסף הרב שמעורב, חשיבות המודיעין המושג, אסטרטגיית הריגול, כמו גם זהות המרגלים. ניתן למצוא נקודות דמיון בין שיטות הריגול התעשייתי לבין ריגול למטרות צבאיות. אך בהשוואה בין השניים, כאשר שיטות הביון מתבצעות בזירה האזרחית, הפעולות ייחשבו באופן מובהק כעבירה פלילית על פי רוב תקנות המשפט בימינו.

בין שיטות הריגול התעשייתי ניתן למנות גניבת דברי דואר, מסמכים ותוכניות פעולה, ציתות לשיחות באמצעות טכנולוגיות רבות, מתן שוחד לעובדי החברות המתחרות, וגם פריצה למערכות טכנולוגיות, מחשבים, ומכשירים לאחסון נתונים.

 

כוחו של המידע

אפשר לטעון כי הריגול התעשייתי מושתת על הביטוי של פרנסיס בייקון: "ידע הוא כוח". פתגם זה מתאים לתחום משום שכאשר ידע, מידע, אסטרטגיית פעולה או תוכניות עתידיות על שירותה או מוצריה של חברה מגיע לידיהם של חברות מתחרות, נפתח להם חלון הזדמנות שבו הם יכולים לתרגם את הידע החדש המושג לכוח. הם עושים זאת על ידי ניצול המידע שבידיהם כדי לצמוח מבחינה עסקית ובכך לגבור על החברה המתחרה. 

 

מניעת ריגול תעשייתי בעידן הדיגיטלי

אחת הסיבות לכך שריגול תעשייתי ודרכי מניעתו הפך לעיסוק קונבנציונלי בימינו הוא מכיוון שהעידן שבו אנו חיים מאפשר שימוש וניצול מירבי של טכנולוגיות מתקדמות לביצוע פעולות הריגול.

בעידן הדיגיטלי המחשבים ואמצעים טכנולוגיים נוספים הם חלק משמעותי ואף בלתי נפרד מחברות עסקיות. הן אוגרות מידע רב וחשוב מאוד בטכנולוגיות הללו , כך שהריגול התעשייתי הפך להיות ממוקד מטרה לגניבה או לפריצה של אמצעי אחסון ממוחשבים.

בנוסף לכך, הטכנולוגיות החדישות מאפשרות שיטות ריגול מתוחכמות. לדוגמא – האזנה דרך מחשבים, חשיפה לאינפורמציה מתוך רשתות החברה על ידי התקנה של תוכנות חשאיות למחשבים, המאפשרות גם קריאת קבצים הנמצאים בתוכם.

 

מהם הצעדים הננקטים למניעת ריגול תעשייתי

בגלל ההנחה ש"ידע הוא כוח", חברות וארגונים עם פוטנציאל גבוה לריגול תעשייתי נדרשים להיערך כנגד חברות וארגונים מתחרים על מנת לשמור בבלעדיות על האינפורמציה שהם מחזיקים בו.

כישורי התחכום ההולכים ומתחזקים מחייבים חברות להיעזר באמצעי זהירות ובמכשור אבטחה טכנולוגיים לצורך איכון ניסיונות פריצה וחדירה למערכות החברה. ישנם מקרים רבים בהם חברות משקיעות כסף רב על אמצעי זהירות כאלה, אך שלבסוף מתברר כי ההשקעה הייתה לשווא וחסרת תועלת.

עם זאת, חברות רבות עדיין מעדיפות להשקיע בכספם ולנקוט באמצעי זהירות ליתר ביטחון בשביל השקט , הרוגע והשלווה הנפשית. אחת הדרכים בהן חברות בוחרות להשקיע באמצעי זהירות למניעת הביון הוא על ידי השכרת שירותיהם של חוקרים פרטיים המתמחים בתחום הריגול התעשייתי.

הם פועלים בדרכי מניעה שונות שמטרתן להפחית את הסבירות של חברה מסוימת להיפגע מהמתחרים באמצעות ריגול תעשייתי. מטרת החברות ששוכרות את שירותי החוקרים הפרטיים היא להגיע לחקר האמת, לאשש או להפריך חשדות קיימות, וגם להעניש ולקנוס את מבצעי הפשעים. 

 

סקר סיכונים מקיף

"סקר סיכונים מקיף" הוא אחד הדרכים בהם חוקרים פרטיים מצליחים למפות את מוקדי האיום העיקריים והפוטנציאליים של ארגון נתון. עם המידע המתקבל בסקר, יכול החוקר למקד את הארגון ולסייע לו בשיפור מערך האבטחה הקיים, תוך כדי בניית תוכנית עתידית הכוללת הנחיות כיצד ניתן לבלום את פוטנציאל הריגול.

במסגרת סקר הסיכונים, ישנן דרכי פעולה שונות הכוללות בין היתר את "מבחן האמינות". מבחן זה מסייע לזהות ולסנן את המועמדים עם כוונות שאינן אמינות מבעוד מועד, כמו גם בחינה ומעקב אחר העובדים הנוכחים עם כוונות לא הוגנות, דרך בחינת הרגלי אבטחת המידע שלהם.

 

חשיפת האזנות סתר

אודות להתפתחות הטכנולוגיה, האזנות סתר וציתותים הפכו לנפוצים יותר ויותר. לכן התמחות נוספת של חוקרים פרטיים שפועלים למניעת ריגול תעשייתי מתרכזים בחשיפתם. מכיוון שמדובר בתחום רגיש ומסוכן במיוחד, ישנם חוקרים פרטיים שעוסקים בנושא זה באופן ספציפי ומתמקצעים בו.

ההאזנות החשאיות מתחלקות לשתי קטגוריות עיקריות. האחת קונבנציונלית וישנה יותר – נעשית על ידי ציתות לשיחות של בעלי העסק, או בהשתלת מכשירי האזנה במשרדי החברה. הקטגוריה השנייה היא מתוחכמת וחכמה יותר ונעשית על ידי משיכת מידע מרחוק דרך פריצות דיגיטליות למערכות מידע או למחשבים במשרדים.

 

איסוף מידע

אסטרטגיה נוספת שדרכה חוקרים פרטיים עוזרים לבתי עסק למנוע ריגול תעשייתי היא באיסוף מודיעין עסקי על מתחריהם, שעלולים לרגל אחריהם. פעולה זאת מזכה את הארגון בעמדת כוח מול המתחרים, ונותנת להם יתרון גדול בשוק העסקי.

אופרציית איסוף המידע נתפס כאפקטיבי ומדויק במיוחד, מאחר שהוא כולל עבודת שטח ותצפיות מרובות. לכאורה, פעילות זו נשמעת כמו עבירת ריגול תעשייתי, אך איסוף המידע נחשב כמהלך חוקי לחלוטין.

משרדי חקירות וחוקרים פרטיים באופן ספציפי מחזיקים ב"ארגז כלים" מלא שמטרתו למנוע ריגול תעשייתי. תפקיד החוקרים הוא קודם כל לבלום כל פתח או פריצה פוטנציאלית לריגול מידע שאקסקלוסיבי לחברה המחזיקה בה, ושנית, פועלים לאיסוף מודיעין מחברות מתחרות כפעולת מניעה נגד ריגול תעשייתי. 

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

המאמר נכתב ע"י החוקרים המנוסים ביותר שלנו, מומחים בעלי עשרות שנים של ניסיון בחקירות. ב"סיירת החוקרים הפרטיים בישראל" אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להשיג עבורכם את המידע אותו ביקשתם - בזמן הקצר ביותר. כל פעולה שלנו מתבצעת תוך כדי מחשבה על שמירת הדיסקרטיות שלכם באופן מלא.

0 +
שנות ניסיון
% 0
דיסקרטיות וסודיות
0 +
מקרים שטופלו
7/ 0
זמינים עבורכם מסביב לשעון

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

100% סודיות ודיסקרטיות - בהתחייבות!

מחירון חקירות

המחירים המוצגים עלולים להשתנות בין מקרה למקרה ובהתאם לצורך של החקירה

סוג החקירה

עלות

הערות

מחיר שעת ייעוץ750 ₪ + מע"מפגישה שאורכה כשעה – במידה והתיק יצא לפועל, עלות פגישת הייעוץ תקוזז מעלות החקירה
מצלמות נסתרותהחל מ- 5,000 ₪ להתקנת מצלמות ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
בדיקת האזנות החל מ – 1,500 ₪ לבדיקת האזנה ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
חקירות כלכליות2,500 – 15,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולשימוש באמצעים מיוחדים ומידע מודיעיני
איתור אנשים/חייבים 800 – 2,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה והצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
איתור טלפון/כתובת מגורים 600 – 1,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם לצורך בביצוע מעקבים, תצפיות ושימוש באמצעים מיוחדים
מעקבים 400 – 750 ₪ לשעת מעקבהמחיר משתנה בהתאם לכמות החוקרים הנדרשת לביצוע המעקב, יש תוספת מחיר על כל קילומטר מעקב.
חקירות עובדים/חקירות עסקיות החל מ – 3,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
בדיקת פוליגרף 1,500 – 2,500 ₪המחיר משתנה בהתאם לצורך ולשימוש
חקירות סייבר700 – 1,000 ₪ לשעת עבודההמחיר  משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
חקירה סמויה תחת כיסוי 3,500 – 5,000 ₪ למפגש המחיר משתנה בהתאם לצרכי החקירה והשימושים באמצעים מיוחדים
מידע נוסף בנושא