יחסי חוקר פרטי ולקוח – קווים לבנייתם

נכתב ע"י חוקר פרטי מוסמך

יחסי לקוח וספק שירות משתנים בין המקצועות השונים ולרוב הם ברורים מאליהם. אל מה קורה במקצוע מסובך כמו חקירות פרטיות שבו הגבולות יכולים להיטשטש מהר ומקצועיות איש המקצוע היא זו שתקבע עד כמה העבודה תהיה איכותית ומקצועית. הוא צריך לנווט בין הכלה ריגשית של הלקוח שמגיע אליו בתקווה שיציל אותו מבעיה רצינית לבין שמירה על מקצועיות ונאמנות להוכחות ולאמת ללא חוות דעת אישית.

 

מי הוא בעצם החוקר הפרטי?

אדם שעוסק באופן פרטי באיסוף מידע על אנשים פרטיים ואירגונים על ידי אמצעים מתוחכמים הכוללים טכנולוגיה מתקדמת בצורת האזנות, מצלמות וסייבר, מעקב פיזי וברשתות החברתיות ועוד. חוקר פרטי מחוייב ברשיון מהמדינה על מנת לעבוד ולכן הוא מחוייב להתנהל על פי קוד אתי מחמיר שמכתיב את היחס של החוקר כלפי הלקוח באספקטים מרבים כמו סודיות, נאמנות, אובייקטיביות וניגוד עניינים.

 

החוקר הוא "חצי פסיכולוג"

כשלקוח ניגש למשרד חקירות לרוב הוא מתמודד עם בעיה רצינית שמעיקה עליו מאוד. יכול להיות שאותו לקוח מתמודד עם בגידה של בן/בת הזוג, גניבה בעסק שלו, איתור קרוב משפחה או בעיות אחרות בעלות אספקט ריגשי גדול.

בנוסף בדרך כלל הלקוח אינו יכול לשתף איש בבעיה שלו ולכן מראש בחר בשירות דיסקרטי זה. האדם היחיד שהוא יכול לדבר איתו על כך הוא החוקר עצמו והוא מחפש אצלו אוזן קשבת לצרותיו.

הקונפליקט שאיתו מתמודד החוקר הוא בעצם להכיל ריגשית את הלקוח עד כמה שאפשר ולספק לו תמיכה  כדי יקבל תחושה של בטחון ואמינות ובעצם ישתמש בשירותי החוקר, אך במקביל עליו לשים חוצץ ריגשי ולא לחוות דעה על הסיטואציה המתוארת בפניו.

הסכנה בהיקשרות רגשית ודעה אישית היא שאם במהלך חקירתו החוקר יגלה מידע שלא יהיה בהלימה עם רגשותיו זה עלול לשבש את הליך החקירה וממצאיה.

 

חוקר ולא יועץ

דמותו של החוקר יכולה להצטייר כ"מושיע לכל הבעיות" של הלקוח. הוא רואה בו כאיש שימצא את הפתרון ואת האמת וכאדם בעל נסיון שראה הרבה מקרים דומים לשל הלקוח לכן הוא מסיק שעצתו יעילה ומומלצת.

"מה אתה היית עושה במקומי?" היא שאלה שעולה בקרב רבים מהמקרים. על החוקר לזכור שהוא אינו יועץ מקצועי ולהתייחס לסיטואציה בריחוק שכן הוא אינו מוסמך ביעוץ אלה בחקירות בלבד.

עליו לשמור על הקוד האתי ולא לנצל את כוחו כדמות בר סמכא. לייעוצו הבלתי מקצועי עלולות להיות השלכות לא טובות על הלקוח ויכולות לגרום למצב שבו שהלקוח יהפוך את החוקר ממושיע לגורם המחמיר ויאשים אותו בדירדור המצב.

 

נאמנות היא המפתח

אחד מיסודות התפקיד שעליו מושתת כל העשייה. כלומר, אדם מאפשר לחוקר לחטט ולחקור את הדברים הקרובים לו ביותר – בני משפחתו, חבריו, עסקיו ורכושו. הדבר ההגיוני היחיד עבור הפתיחות והביטחון שנותן האדם בחוקר היא שהוא יחזיר לו נאמנות מוחלטת.

ישנם גורמים רבים שמעוניינים במידע שישיג וינסו להטות את החוקר דרך תשלומים והטבות על מנת לשנות את המצב לטובתם. לדוגמא אישה שנתפסה בוגדת בבעלה ומציעה לחוקר סכום גדול יותר מכל מה שבעלה יציע לו. במצב כזה החוקר כבר אינו מהווה איש צדק חוקר, אלא סוחר במידע ופושע.

 

מה קורה בניגוד עניינים?

דמיינו מצב שבו החוקר שקוע בתיק ולפתע מגלה מידע שמכניס אותו לניגוד עניינים. כלומר אם לפתע חבר או בן משפחה שלו מעורב, או שאולי הוא בעצמו יפגע ממה שיתגלה בעת החקירה.

מה עליו לעשות? גם כאן על החוקר לנהוג בנאמנות כלפי הלקוח. הוא יכול להמשיך בתיק ולחשוף את האמת על בוריה, או לחילופין להודיע שלא יוכל להמשיך בחקירתו תוך מתן שקיפות בנושא ניגוד העניינים.

 

עד כמה סודכם שמור?

אם לרגע חששתם מפרטיות המידע שלכם, עליכם לדעת שברגע שחוקר פרטי לוקח על עצמו תיק הוא מחוייב, כמו רופא, לשמור על סודיות מוחלטת של פרטי החקירה. החוקר צריך לשים בראש מעייניו את פרטיות הלקוח ואינו יכול לשתף איש מלבד הלקוח על ממצאי חקירתו. עד כמה הסודיות הזו מוחלטת? גם במידה וימצא נגדכם מידע פלילי, החוקר אינו מחוייב לשתפו עם הרשויות.

 

שילוב העקרונות הוא הדרך להצלחה

הקוד האתי הוא מסמך שמאגד שמכתיב לבעלי המקצוע את היחסים התקינים בין החוקר והלקוח והוא מכיל את כל העקרונות ואמות המוסר.

חובת הדיסקרטיות, הנאמנות, שמירה מניגוד עניינים והמקצועיות שהחוקר חייב להפגין שמשולבות עם אמפתיה והכלה של מצבו הרגשי של הלקוח. חוקר איכותי הוא זה שמצליח לשלב ביחסיו עם לקוחו את כל העקרונות תוך שהוא מספק את העבודה החקירתית ברמה הגבוהה ביותר.

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

המאמר נכתב ע"י החוקרים המנוסים ביותר שלנו, מומחים בעלי עשרות שנים של ניסיון בחקירות. ב"סיירת החוקרים הפרטיים בישראל" אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להשיג עבורכם את המידע אותו ביקשתם - בזמן הקצר ביותר. כל פעולה שלנו מתבצעת תוך כדי מחשבה על שמירת הדיסקרטיות שלכם באופן מלא.

מחירון חקירות

המחירים המוצגים עלולים להשתנות בין מקרה למקרה ובהתאם לצורך של החקירה

סוג החקירה

עלות

הערות

מחיר שעת ייעוץ750 ₪ + מע"מפגישה שאורכה כשעה – במידה והתיק יצא לפועל, עלות פגישת הייעוץ תקוזז מעלות החקירה
מצלמות נסתרותהחל מ- 5,000 ₪ להתקנת מצלמות ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
בדיקת האזנות החל מ – 1,500 ₪ לבדיקת האזנה ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
חקירות כלכליות2,500 – 15,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולשימוש באמצעים מיוחדים ומידע מודיעיני
איתור אנשים/חייבים 800 – 2,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה והצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
איתור טלפון/כתובת מגורים 600 – 1,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם לצורך בביצוע מעקבים, תצפיות ושימוש באמצעים מיוחדים
מעקבים 400 – 750 ₪ לשעת מעקבהמחיר משתנה בהתאם לכמות החוקרים הנדרשת לביצוע המעקב, יש תוספת מחיר על כל קילומטר מעקב.
חקירות עובדים/חקירות עסקיות החל מ – 3,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
בדיקת פוליגרף 1,500 – 2,500 ₪המחיר משתנה בהתאם לצורך ולשימוש
חקירות סייבר700 – 1,000 ₪ לשעת עבודההמחיר  משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
חקירה סמויה תחת כיסוי 3,500 – 5,000 ₪ למפגש המחיר משתנה בהתאם לצרכי החקירה והשימושים באמצעים מיוחדים
מידע נוסף בנושא