מניעת ריגול תעשייתי

נכתב ע"י חוקר פרטי מוסמך

בעידן של היום חברות רבות נמצאות בתחרות תמידית האחת עם השנייה, העניין אמנם טוב למשק, אך בעלי העסקים תמיד ירצו להרוויח יותר. ולכן, יפנו פעמים רבות גם לאפשרות הריגול לטובת קבלת יתרון בשוק. ריגול תעשייתי הינו תופעה נפוצה מאוד, אשר יש בכוחה להרים חברות ועסקים וכן בהתאם יש גם בכוחה להוריד ואף עד לפשיטת רגל של עסקים אחרים. ולכן, יש להיות ערניים לכך, ולפעול למניעת ריגול תעשייתי.

 

לא נותנים את החשיבות המתאימה

בכל הקשור לריגול תעשייתי ישנה בארץ גישה שאננה כי ריגול מסוג זה מתרחש רק בסרטים ואולי במדינות רחוקות, אבל בטוח – רחוק מאיתנו. אך לא כך הדבר, עם השוק המתפתח ריגול תעשייתי הופך ליותר ויותר שכיח בו.

וכך למעשה, חברה שאינה מכירה בקיום הריגול התעשייתי עלולה להפסיד משני כיוונים, הראשון, מבוצע אחריה מעקב, והשני, חברות ועסקים מתחרים צוברים בינתיים מידע על השוק ובהתאם צוברים יתרון על פניה. ולכן, חשוב להיות ערים לכך ולפעול במידת הצורך.

 

למידע יש כוח

מה זה למעשה ריגול תעשייתי? בריגול תעשייתי אוסף עסק אחד מידע אודות עסק או עסקים אחרים. זאת למטרת השגת יתרון על פני האחרים ודחיפה שלהם עצמם קדימה.

כל מידע שנחשף בריגול התעשייתי עלול להיות חורץ גורלות, אם בעבור הגוף שאחריו נעשה הריגול ואם בעבור מזמין הריגול. כך, בכל הקשור לתעשייה והעסקים, המידע הוא כוח, ולכן חשוב לשמור עליו היטב, ולדעת ליצור אותו ולהשתמש בו בצורה הטובה ביותר. לכך, ניתן יהיה להיעזר בחוקר פרטי.

 

למה חוקר פרטי?

חוקר פרטי במקרים אלו של ריגול תעשייתי הן יכול יהיה להכווין בכל הקשור למניעת ריגול תעשייתי אחריכם והן לפעולה אקטיבית של איסוף מידע אודות אחרים. חוקר פרטי הינו גורם מקצועי ומיומן למקרים כאלו ולכן ידע להכווינכם כיצד לפעול, ובמידת הצורך לעצור את הריגול התעשייתי שנעשה אחריכם.

פרט לאלו, החוקר הפרטי הינו בעל הידע המקצועי בחוק על מנת לבצע את איסוף המידע אודות אחרים בצורה חוקית והוגנת שלא תגרור אחריה נזק, הפעולה ההפוכה מזו שביקשתם. וכמובן בהתאם, יזהה כל פעולת ריגול תעשייתי אחריכם שנעשית שלא כחוק, ויפעל להעמדת גורם זה לדין.

האם זה חוקי?

ריגול הוא למעשה מעקב אחר גורם אחר, ולעיתים הוא גורר לחדירה לפרטיותו. חדירה לפרטיות עלולה להיות שלא כחוק ולסבך את הגורם המרגל. לכן, טרם כל פעולה ריגול יש לבדוק אותה עד לרמות הקטנות שאינה עוברת במקרה על החוק.

לכך כאמור רצוי להיעזר בחוקר פרטי, אשר מכיר את החוק לעומק ויודע כיצד לפעול בדרכים שכחוק ועדיין יוכלו לסייע לכם לשמור על החברה במרכז העניינים. במקביל, ידע גם לסייע לכם בהפסקת ריגול שנעשה אחריכם שלא כחוק וככל הנראה פוגע בעסקים שלכם.

בדיקת הפעולות שלנו ברמת החוקית הינה חשובה ביותר, שכן פעולה לא חוקית עלולה להשבית את עסקכם לחלוטין וכן למעשה להזיק לו ולא לסייע. ולכן יש לקחת זאת בכובד ראש.

 

מניעת ריגול תעשייתי – אבטחות מידע, איסוף מודיעין עסקי

הריגול התעשייתי התקדם מאוד בשנים האחרונות אודות להתקדמות הטכנולוגית המאפשרת זאת במגוון דרכים חדשות. אלו באים לידי ביטוי הן ביכולות טכנולוגיות חדשות למעקב אחר עסק אחר והן עצם העברת מידע רב שלנו אודות העסק שלנו – למערכות הטכנולוגיות, מצב השם את המידע שלנו בסכנה בעת פריצה אליהן.

בהתאם, כלל החברות ובעיקר בעלות אינפורמציה רבה חשובה בתחרות צמודה, צריכות להיות ערניות ביותר לסובב אותן ולהיערך כנגד ניסיונות ריגול על מנת לשמור על האינפורמציה שלהם.

לכך, בהתאם ליכולות הטכנולוגיות המאפשרות ריגול, פותחו גם יכולות טכנולוגיות לטובת אבטחת המידע, אשר מאכנות ניסיונות פריצה וחדירה למערכות החברה. לצד אלו, אשר אכן מסייעות אך לא מבטיחות לחלוטין כי ימגרו לחלוטין את התופעה, כדאי יהיה כאמור לפנות לחוקר הפרטי, אדם אשר מיומן לכך.

 

 

מי הוא המרגל?

לאחר שהצגנו את הדרכים למניעה, יהיה חשוב גם לדעת אל מול מי אנו עובדים, כלומר כיצד יבוא לידי ביטוי הריגול התעשייתי. את אלו ניתן לחלק לכמה אפשרויות:

  • 'שתול' – דרך ריגול בה ישנו עובד בחברה שאחריה נעשה הריגול התעשייתי, אך הוא למעשה קודם כל עובד של החברה המרגלת, כלומר הוא מקבל תשלום כפול ובעצם מעביר מידע פנימי מחברה אחת לאחרת, במצב זה הוא עצמו מהווה את המרגל.
  • סמוי – בדרך זו, מגיע אדם לחברה אחריה מרגלים באופן חד פעמי, כלומר אינו מתחזה לעובד, אלא מתחזה לבעל תפקיד שהגיע לטובת עניין אחר. בדרך זו יכול לאסוף מידע בתוך הכובע אותו חובש. בדרך זו המרגל הינו סמוי זה.
  • ריגול טכנולוגי – בדרך ריגול זו, למעשה אין כל קשר פיזי אישי עם החברה אחריה מרגלים, וכלל המידע הנאסף, נאסף בדרכים טכנולוגיות, כלומר מועבר ממחשב אחד למשהו, במצב זה המחשב והעומד מאחוריו מהווים את המרגל.

 

בדרכים א' וב', המרגל יאסוף מידע באמצעות האזנות סתר, הקלטות של המתרחש במקום העבודה, פרסום מידע מסווג וכד'.

 

לסיכום

ריגול תעשייתי אכן מתרחש ואף מאוד נפוץ, זאת מאחר ותנאי השוק הינם תחרות מתמדת בין החברות. הריגול יכול להביא יתרון משמעותי לחברה או בית עסק על פני המתחרה שלהם. אך יש לזכור כי מדובר בפעולה דו כיוונית, כפי שאנו יכולים לבצע ריגול אחר חברה אחרת, כך גם החברה האחרת וכן נוספות עלולות לרגל אחרינו.

ולכן, עלינו להיות דרוכים, הן בריגול אחר אחרים והן בזיהוי ריגול אחרינו. לכך, אמנם ניתן להיעזר בטכנולוגיות השונות שפותחו אך רצוי יהיה גם להיעזר בחוקר פרטי מיומן ומקצועי לתחום זה, שידע לתת מענה מקיף לכלל הסוגייה.

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

סיירת החוקרים הפרטיים בישראל

המאמר נכתב ע"י החוקרים המנוסים ביותר שלנו, מומחים בעלי עשרות שנים של ניסיון בחקירות. ב"סיירת החוקרים הפרטיים בישראל" אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להשיג עבורכם את המידע אותו ביקשתם - בזמן הקצר ביותר. כל פעולה שלנו מתבצעת תוך כדי מחשבה על שמירת הדיסקרטיות שלכם באופן מלא.

מחירון חקירות

המחירים המוצגים עלולים להשתנות בין מקרה למקרה ובהתאם לצורך של החקירה

סוג החקירה

עלות

הערות

מחיר שעת ייעוץ750 ₪ + מע"מפגישה שאורכה כשעה – במידה והתיק יצא לפועל, עלות פגישת הייעוץ תקוזז מעלות החקירה
מצלמות נסתרותהחל מ- 5,000 ₪ להתקנת מצלמות ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
בדיקת האזנות החל מ – 1,500 ₪ לבדיקת האזנה ברכב/בבית/במשרד – המחיר משתנה בהתאם לצורך בציוד ולגודל המקום
חקירות כלכליות2,500 – 15,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולשימוש באמצעים מיוחדים ומידע מודיעיני
איתור אנשים/חייבים 800 – 2,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה והצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
איתור טלפון/כתובת מגורים 600 – 1,500 ₪ המחיר משתנה בהתאם לצורך בביצוע מעקבים, תצפיות ושימוש באמצעים מיוחדים
מעקבים 400 – 750 ₪ לשעת מעקבהמחיר משתנה בהתאם לכמות החוקרים הנדרשת לביצוע המעקב, יש תוספת מחיר על כל קילומטר מעקב.
חקירות עובדים/חקירות עסקיות החל מ – 3,000 ₪ המחיר משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
בדיקת פוליגרף 1,500 – 2,500 ₪המחיר משתנה בהתאם לצורך ולשימוש
חקירות סייבר700 – 1,000 ₪ לשעת עבודההמחיר  משתנה בהתאם למורכבות החקירה ולצורך בשימוש באמצעים מיוחדים
חקירה סמויה תחת כיסוי 3,500 – 5,000 ₪ למפגש המחיר משתנה בהתאם לצרכי החקירה והשימושים באמצעים מיוחדים