מהי תביעת נכות כללית?

במהלך החיים עוברים אירועים בריאותיים שונים שיכולים לגרום לחוסר תפקוד ולנכות הפוגעת בכושר ההשתכרות. מדובר על מחלות כרוניות, תאונות דרכים, תאונות עבודה ופגיעות אחרות. על פי החוק בישראל כל אדם המשלם ביטוח לאומי רשאי לתבוע את המוסד בנכות כללית ולקבל קצבה בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לו. על כך במאמר הבא.

 

מה התנאים להגשת תביעה לנכות כללית?

תביעת נכות כללית היא טופס המוגש לביטוח לאומי בתנאי שמתקיימים התנאים הבאים:

  • התובע הוא מעל גיל 18 ולפני גיל הפרישה.
  • ירידה של 60% בהכנסות ביחס לשכר הממוצע במשק מעבודה כתוצאה מהנכות.
  • עקרת בית שלא עבדה 12 חודשים לפני הגשת התביעה.

במילים אחרות, מי שנפגע או חלה כשכיר או כעצמאי, משלם דמי ביטוח לאומי ומרוויח פחות מהשכר הממוצע במשק בשל הפגיעה צריך להגיש את טופס התביעה ביחד עם טופס ויתור סודיות, להציג 12 תלושי משכורת אחרונים ומסמכים רפואיים. את התביעה ניתן להגיש באופן מקוון באתר של הביטוח הלאומי.

 

קביעת דרגת הנכות בביטוח הלאומי

לאחר שהביטוח הלאומי מאשר את קבלת התביעה הוא יזמן את התובע לוועדה רפואית בהתאם לליקויים שלו. כלומר, בוועדה ישבו רופאים מומחים לפגיעות כמו אורטופד אם מדובר בפגיעות אורטופדיות, נוירולוג אם מדובר בבעיות עצביות, פסיכיאטר אם מדובר במחלות נפשיות או פוסט טראומה, רופא פנימי אם מדובר בסוכרת, בלוטת התריס או מחלות פנימיות אחרות וכן הלאה.

על פי ספר הליקויים של הביטוח הלאומי, עיון בחומר הרפואי והבדיקות בוועדה תיקבע דרגת הנכות הכללית. לאחר מכן התובע יקבל זימון לוועדת אובדן כושר עבודה במחלקה הסוציאלית על מנת לקבל את הקצבה על תפקוד לקוי.

 

מאיזו דרגה נכות ניתן לקבל קצבה?

את קצבת הנכות מקבלים אם נקבעת דרגת נכות של 60% לפחות על ליקוי אחד או 40% על כמה ליקויים שאחד מהם עם דרגת נכות של 25%. במידה והוועדה לאובדן כושר עבודה קובעת דרגה של 50% לפחות, רק אז ניתנת קצבה על נכות כללית.

הקצבה תחושב בהתאם לדרגת הנכות ותהיה שונה בין 60%, 65%, 74% ו-100%. התשלומים יועברו לתובע מיום הגשת התביעה ולא מיום קביעת דרגת הנכות. במידה ולא מקבלים דרגת נכות המזכה בקצבה ניתן להגיש ערעור ולהגיע לוועדה רפואית נוספת וכך גם בוועדה של אובדן כושר עבודה.

 

מהי הקצבה שמקבלים על תביעת הנכות הכללית?

כיום על נכות של 100% ניתן לקבל קצבה של 3,700 ₪ וככל שדרגת הנכות נמוכה יותר כך גם הקצבה נמוכה. למשל, על דרגת נכות של 60% הקצבה היא 2,135 ₪ לחודש. במידה ותובעים את הביטוח הפנסיוני או הפרטי מקוזז הסכום של הביטוח הלאומי ומקבלים את ההפרשים בהתאם לפוליסה. לפיכך, מומלץ להגיש את התביעה לנכות כללית באמצעות עורך דין מומחה הבקיא בכל הקשור לכך.

תביעת נכות כללית

עורך דין לתביעת נכות
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים