פיצויי פיטורים – אופן החישוב

פיצויי פיטורים תלויים במשך התקופה בה העובד עבד, בוותק, בסיבת עזיבה, בגובה השכר ובהסכמי העסקה שונים. הם מחושבים באופנים שונים בהתאם להסכמי העסקה שונים, וישנם פקטורים שחשוב לקחת בחשבון כיוון שבסופו של דבר – מדובר בכסף שלכם.

 

עובד שפוטר

ככלל, חשוב לדעת כי עובד שעבד לפי שכר חודשי קבוע, זכאי לפיצויי פיטורים, שהם בגובה משכורת אחת ברוטו כפול שנות הוותק שלו בעבודה. החישוב תמיד ייעשה לפי משכורת ברוטו ולא השכר נטו. במידה והמשכורת עלתה עם השנים, החישוב ייעשה לפי משכורת אחרונה, שהיא הגבוהה יותר. זאת בעוד שאם חלה ירידה בשכר, החישוב לפיצויים ייעשה לפי תקופות. בנוסף, ישנו חישוב שנעשה לכסף שהופקד בקרן הפנסיה לפי אחוזי השכר וממוצע הפיצויים, כאשר אחוז מסוים ישולם על ידי העובד ואחוז מסוים על ידי המעסיק.

 

עובד שהתפטר

במקרים מסוימים, פיצויי פיטורים עקב התפטרות יכולים להיות זהים לחלוטין לאלו של עובד שפוטר. זה יכול לקרות כאשר מדובר בהרעת תנאים בעבודה, יחס שאינו תקין בעבודה, אי תשלום של זכויות או בעקבות נסיבות אישיות שונות אשר קבועות בחוק (כגון מחלה, גיוס לצה"ל ועוד). במקרים כאלו, מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין שעוסק בדיני עבודה, טרם ההתפטרות, בכדי לדעת מה הדרך הנכונה והטובה ביותר להתפטר ולקבל את הזכויות אשר מגיעות לכם.

 

חישוב פיצויים למשרה חלקית או עובד שעתי

בדומה לפיצוי שניתן לעובד בשכר חודשי, החישוב לפיצויים עבור עובד שעתי ייעשה על פי גובה שכר שעתי הגבוה ביותר. מכיוון שמספר שעות העבודה ואופי המשרה החלקית משתנים מחודש לחודש, חישוב היקף שעות העבודה ייעשה בעזרת הממוצע של כל שנות עבודת העובד. כלומר, חישוב יחסי בהתאם לכל שנת עבודה, כשאת החלקיות הממוצעת נכפיל בשעות העבודה והשכר האחרון.

 

רכיבים שנלקחים ואינם נלקחים בחשבון

הרכיבים לפיצויי פיטורין שאכן נלקחים בחשבון הינם השכר, תוספת ותק, תוספת משפחה, תוספת יוקר מחיה, תוספת מקצועית או מחלקתית ועמלות מכירה שמשולמות באופן קבע לאיש המכירות. מה שאינו נלקח בחשבון כשמדובר בפיצויים הינו: נסיעות ואחזקת רכב, פרמיה, משכורת 13, ביגוד, דמי הבראה, בונוס שנתי ושעות נוספות בהסכמים גלובאליים (למעט הסכמים מוחרגים).

 

חישוב פיצויים לעובד שקיבל עמלות

החישוב הכללי בעבור עובד שקיבל עמלות הינו של משכורת כפול השנים בעבודה. כאשר מדובר בעובד שמקבל את השכר על פי כמות ייצור או על פי עמלות, חישוב הפיצויים לפיטורים ייעשה לפי הממוצע של העמלות שהתקבלו ב-12 החודשים האחרונים לעבודה. לרוב, עמלות ניתנות לאנשי מכירה אך הן יכולות להינתן גם בעבור הישגים שנקבעו מראש בחוזה העבודה.

אם מדובר בירידה בשכר העמלות – יש לחשב את הפיצויים בהתאם לשתי תקופות: תקופה אחת בה אזור המכירות היה כלל ארצי עם היקף מכירות ועמלות גבוה יותר. תקופה שנייה בה אזור המכירות היה קטן מאוד, וכתוצאה מכך המכירות והעמלות קטנו משמעותית.

פיצויים

 

פיצויים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים