שמאי מקרקעין – מי הוא ולמה הוא נחוץ

שמאי מקרקעין הוא בעל מקצוע אשר התמחותו היא בהערכת שווי נכסים וקרקעות עבור ייעודים שונים כמו מסחר, השקעה, מגורים ועוד. במצב של רכישת נכס, כמו דירה או בית שמאי המקרקעין מוודא כי הכרת שווי הנכס היא נכונה והתשלום שעליכם יהיה לשלם או לקבל תואם את מצב הנכס. שמאי מקרקעין מוסמך הוא אדם בעל תואר ראשון בשמאות ומקרקעין אשר עבר בהצלחה את בחינת מועצת השמאים ועבר את תקופת ההתמחות הנדרשת. לאחר שעבר בהצלחה את כל התנאים יכול שמאי המקרקעין להירשם בפנקס השמאים ולקבל רישיון על מנת לעסוק בתחום.

 

אז מיהו שמאי המקרקעין ומתי אנו זקוקים לו?

שמאי מקרקעין הוא אדם המספק שירות משלים לעורך דין בעת ביצוע עסקאות נדל"ן ומקרקעין, על ידי הערכת הנכס או המקרקעין. שמאי המקרקעין יכול להאיר נקודות חשובות בהיבט השמאי היכולות להשפיע על ההיתכנות הכלכלית של העסקה המתבצעת. לא מעט פעמים מתגלות בעיות מתחת לפני השטח כאשר בודקים לעומק דירות ונכסים שונים, שיכולים להיראות מאוד אטרקטיביות אך צצות בעיות בנייה לא חוקית, מיסוי, בעלות שעבוד וכו' המשפיעות על ערך הדירה.

 

כיצד שמאי המקרקעין עובד?

אנו נשתמש בשירותיו של שמאי המקרקעין כאשר נמכור או נרכוש נכס או מקרקעין ובמצבים בהם רוצים לבדוק היתכנות כלכלית של פרויקט נדל"ן. שמאי המקרקעין מקבל את המידע לו הוא זקוק מכמה גורמים רשמיים, מלשכת רישום המקרקעין, ארכיון מחלקת ההנדסה או מאגרי מידע עצמאיים. החלק בו השמאי מצליב נתונים ובודק את המידע בנוגע לנכס הוא כל כך קריטי כיוון שחוסר התאמה יכול להשפיע על העסקה ועל שווי הנכס.

 

כיצד שמאי מקרקעין מעריך את שווי הנכס?

כאשר שמאי המקרקעין מעריך את הנכס הוא אוסף את כל המידע הרלוונטי ממקורות המידע הזמינים לו ומגבש הערכה של הנכס ומצבו. ישנן כמה שיטות להערכת שווי נכס כאשר הנפוצה ביותר היא הערכת שווי התחלתי לתשואת הנכס בעקבות עסקאות קודמות שבוצעו בנכסים בסביבה. השמאי בוחן את סביבת הנכס ובודק מה יכול להשפיע על שווי העתידי והקיים כמו תשתיות קיימות והאם יש אישורי בנייה למגדל היכול להסתיר נוף המעלה את ערך הכנס כרגע ובדיקות משפטיות.

 

לסיכום, מה חשוב לדעת בבחירת שמאי מקרקעין?

תפקיד השמאי הוא חשוב ובעל חלק עיקרי בעסקת מקרקעין וכל מסקנה והחלטה שלו יכולה  להשפיע על העסקה ואך לגרום לביטולה במצבים מסוימים. כיוון שהשמאי מבצע הערכה על פי מגוון של כלים, גורמים והשוואות עליכם לבחור שמאי מוסמך בעל רישיון. על השמאי להיות בעל ידע רב והבנה במספר תחומים כמו כלכלה, הנדסה ויסודות בנייה וכמובן חקיקה. באתר מועצת שמאי המקרקעין ניתן למצוא רשימת שמאי מקרקעין מעודכנת, בחרו שמאי עם מספיק ניסיון ורצוי לבחור אחד שאתם הגעתם אליו וסומכים עליו.

שמאי מקרקעין

שמאי מקרקעין ראשית
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים